Thursday 7 July 2011

Travel & Solat

Salam..... :-)

Hari ni aku nak cerite tentang kaitan antara 'Travel & Solat'.......Ape yang korang faham tentang tajuk kat atas ni??

Area Bukit Bintang

KLCC
     Yup! Baru2 ni aku ngan rakan usrah aku g wat trip ke Kuala Lumpur selama 3 hari 2 malam...Tempat yang paling best kitorg pergi ialah ke KLCC dan area Bukit Bintang.......Apa yang aku suke ek kat sini?? Nak tahu??

     Hehe.....Aku suka environment kat Bukit Bintang tu sebab kat situ ramai giler orang asing yang bagi aku kategori 'non-suey'........bukan macam orang Indon, Bangla, Vietnam & Myanmar.....diorang ni sume kategori bangang, siot, brengset, sialan & berpenyakit......kebanyakkan antara mereka yg kat area Bukit Bintang ni adalah mereka2 yang datang dari 'Middle-East'....Lagipun, family aku berketurunan & datang dari 'Middle-East', so, memang ngamlah ngan aku...hehe...

     Pastu, dalam pukul 3ptg, kitorg balik rumah naik LRT, then ne amik Rapid KL untuk ke Seksyen 6, Kota Damansara.....Mashallah, kitorang kire mmg dah penat sangat, so, kitorg pun terus amik bas yg turunkan kitorang di Seksyen 5.........Adui.......Last2, kitorg kena jalan jauh nak balik rumah......Ape lg, Asar pun dah dekat, so, kitorg singgah surau kat Seksyen 5 tuu....

     Mashallah...Suraunye agaklah cantik dari luar..Tapi, bila kitorg nak je masuk, berkunci pulak pintu tu..........Mujurlah ada orang yg datang masa tuuu, tolong panggilkan penjaga surau bukakkan kunci.........hei laa....

    Bila dah masuk, maka, time untuk amik wudukla pulak.................Pergilah kami ke bilik airnye, Astagfirullah...............................Punyelah teruk, kotor, dan berlumpur....Bau xleh nak cakap la................BUSUK! Oklah, aku masih leh tahan lagi....

     Ok, masa untuk amik telekung untuk dipakai...................Mashallah, telekungnye macam x pernah berbasuh & bertahi lalat/ kuning, berbau malahan tiada tali! Apa ni? Macam ini ka surau untuk umat Islam? Aku memang pelik!!

     Kalau tandas shopping, bukan men bersih & harum berkilat lagi, tapi kalau tandas surau, bukan men kotor, hapak & berbau lagi.....................Teruk betol!

     Cuba korg pikir...Adakah ini antara sebab kenapa ramai antara kita yang lebih suka sembahyang kat rumah rather than pergi surau yang kotor....Lagipun Islam galakkan kebersihan bukannye kekotoran...Syaitan pon suka nak tinggal kat tempat kotor macam ni................

      Bukan aku nak hina tempat ibadah umat Islam, tapi, kita semua bertanggungjawab dalam mengamalkan cara hidup Islam yang besih & bebas penyakit k..............So, korang jangan salah anggap plak ye.............

Pikir~pikir la..................

No comments:

Post a Comment